söndag 21 december 2014

Julen är inte för alla, men Julmust - Must have!

Snart är julen här, på tisdag är den dan före dan, jag firar inte jul mer än kanske lite mys sådär, men nej annars är jag inte alls förtjust i julen, jag älskar tiden innan, när julmusten gör debut i affärerna, när julgodiset kommer och allt annat sådant.. men självaste julafton kan jag faktiskt klara mig utan.
Självklart hade det varit mysigt att fira en ordentlig jul med en bunt människor man verkligen älskar, men min släkt och familj är så utspridd...
När mina föräldrar skildes när jag var nio år, då försvann den där riktigt mysiga känslan vid jul, för fram tills dess hade vi alltid varit jätte många under julafton och jag älskade verkligen det.
Men ja, efter skilsmässan dalade det bara neråt, ena sidan av släkten vart ovänner och plötsligt firade man jul 3-4 gånger och då tappade man liksom den mys-känslan, det var bara ett evigt massa farande hit och dit, ett ur dåligt samvete varje julafton man inte spenderade hos den ena föräldern.

På något vis har vi på Pappas sida ändå lyckats behålla en känsla av jul, efter skilsmässan firade jag, Pappa, farmor och farmors man alltid hemma hos Farmor, i hennes stora hus framför hennes öppna brasa.. det var faktiskt riktigt mysigt.
Men så gick hon hastigt bort i April 2009 och sen dess har det liksom inte funnits någon anledning för mig att verkligen fira ordentligt, i år firar jag på jobb, jag jobbar hela kvällen och det ska faktiskt bli riktigt skönt.

Där är många av vårdtagarna som inte har någon att fira med, och att då få sprida lite glädje hos dom känns ju bättre än något faktiskt..
Självklart ska jag ge några julklappar till dom närmsta och men jag vill liksom inte göra någon big-deal av det hela.
Men jag saknar verkligen den barnsliga glädjen inför jul, att räkna ner dagarna och känna spänning inför när alla gäster ska komma, och de där riktiga bitande julkänslorna, jag saknar det!
Bild från förra året, jag älskar trots allt Julmust <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar